Go to content Go to navigation Go to search

GOTIEK IN ITALIË · Apr 25, 04:48 PM by Ad van den Ende

Bronnen

Beck, James H, Italiaanse Renaissance-schilderkunst,Kőneman, 1999
Christiansen, Keith, Duccio and the Origins of Western Painting
Gombrich, E.H.,Eeuwige Schoonheid, 1984
Suckale, Robert e.a., Masterpieces of Western Art, Köln, 2002
Vigué, Jordi, Grote meesters van de Westerse schilderkunst, Barcelona, 2003
Zuffi, Stefano en Francesca Castria, Italiaanse Schilderkunst, Kőneman, 1997
Meesters in de schilderkunst, naslagwerk van Marshall Cavendish
Rijksmuseum Amsterdam
Wikipedia

Gotiek

“De Gotische kunst is een verzamelnaam voor de kunstuitingen in de beeldende kunsten in de periode tussen de romaanse kunst en de renaissance, ruwweg van het midden van de twaalfde eeuw tot de eerste helft van de zestiende eeuw.
De term Gotiek werd voor het eerst gebezigd door Giorgio Vasari in zijn Vite.
In Italië komt de gotische schilderkunst pas tegen het einde van de dertiende eeuw op gang met Giotto, Duccio en de Sienese school.

Ondanks het feit dat de frescokunst in Toscane en Rome niet echt aan belang inboette, ontwikkelde de paneelschilderkunst zich daar vroeger dan in Noord-Europa. Maar vanaf het einde van de veertiende eeuw wint de paneelschilderkunst, ook ten noorden van de Alpen, meer en meer aan belang. Dankzij het verblijf van Simone Martini en Lippo Memmi aan het pauselijk hof in Avignon raakte het Italiaanse werk meer en meer in Frankrijk, Duitsland en Midden-Europa bekend. Uit de wederzijdse beïnvloeding van die diverse stijlen ontstond de internationale gotiek.

De internationale gotiek deed zich voor in de West-Europese kunst tussen ruwweg 1380 en 1430. Opmerkelijk in deze stijl is de zachte en ritmische lijnvoering, de slanke proporties van de afgebeelde figuren en de geraffineerde weergave van de plooien in stoffen en kleding. De stijl kenmerkt zich door een nieuwe, meer realistische en gedetailleerde benadering van de natuur. Er is sprake van idealisering van de figuren en de afgebeelde landschappen en gebouwen en een ontwikkeling van het gebruik van perspectief. Ook doet zich een kentering voor van puur-Bijbelse onderwerpen naar meer wereldlijke onderwerpen, een voorbode van de renaissance.” (Wikipedia, ingekort)

Op dit artikel kan niet gereageerd worden.