Go to content Go to navigation Go to search

Degas en Monet · 31 dagen geleden by Ad van den Ende

Edgar Degas

De familie Bellelli 1558 – 1560

Het orkest van de Opera 1868 -1869

Renpaarden in Longchamp 1873 – 1875

Twee balletdanseressen op het podium

De balletles 1873 – 1875

Absint 1876

Strijkende vrouwen 1884

Claude Monet

Veld met klaprozen 1873

Boulevard des Capucines 1873

“ “:

“ “:

“ “:

Morisot en Renoir · 39 dagen geleden by Ad van den Ende

Berthe Morisot 1841 – 1895

Haven van Lorient 1869

De wieg 1872

Op het bal

Zicht op Parijs vanaf het Trocadero 1872

Op vlinderjacht 1874

Een zomerdag 1879

Manet en zijn dochter in Bougival 1881

Pierre-Auguste Renoir 1841 – 1919

La Grenouillère 1869

Dit was een van Renoirs eerste werken in de nieuwe impressionistische stijl. Het hing op de eerste impressionistische tentoonstellingen, in 1874.
Al spoedig hierna maakte Renoir schilderijen in een “hardere” stijl, met name “Dans in de stad” en “De paraplu’s”

Dans in de stad 1883

In 1883 kreeg Renoir de opdracht een aantal schilderijen te maken waarop de verschillen tussen stad en platteland werden weergegeven. De koele kleuren, onpersoonlijke omgeving en elegante kleding geven een indruk van de mondaine wereld van de gegoede Parijzenaars.

De paraplu’s 1881 – 1885

De Loge 1874

Het model is gekleed als een welgestelde dame in de opera. Met de opbrengst kon Renoir zijn huurschuld betalen.

De Seine bij Asnières ca. 1879

De zonnige afbeeldingen van de rivier de Seine waren geliefde onderwerpen voor de impressionisten. De contrasterende kleuren, oranje-geel voor de boot en blauw voor het water, vergroten de levendigheid van de voorstelling.

De lunch van de roeiers 1881

Dit beroemde schilderij geeft de ontspannen sfeer van een ideale Franse zondag weer. De luifel filtert het zonlicht.

Vruchten uit de Midi 1881

Rode paprika’s, blauw-paarse aubergines en geel-groene citroenen zorgen voor een prachtige kleuren-combinatie.

Baadster 1888

“Ik vond het belangrijk om naakten altijd te schilderen alsof het prachtige vruchten zijn.” zei hij.

Caillebotte en Cassatt · 43 dagen geleden by Ad van den Ende

Gustave Caillebotte 1848 – 1984

Zijn vader was een rijke textielhandelaar, dus Gustave kon zich geheel aan de schilderkunst wijden. Toen de Salon zijn werk afwees zocht hij contact met de impressionisten. Dat was een hechte groep; de meesten waren heel arm. Gustave ondersteunde hen, rechtstreeks en door veel te betalen voor hun schilderijen. Hij realiseerde de synthese russen het realisme en het impressionisme door zijn eigen visie te geven op het nieuwe stedelijke landschap van Parijs.

De parketschavers 1875

De Europabrug 1876

Een regenachtige dag 1877

Mary Cassatt 1844 – 1926

Mary Cassatt kon zich in het conservatieve Amerika niet ontplooien als vrouwelijke schilder. Zij verhuisde naar Parijs. Toen haar werk door de conservatieve Salon werd afgewezen, raadde Edgar Degas haar aan zich aan te sluiten bij de impressionisten. Zij steunde hen financieel, rechtstreeks en door hun schilderijen te verkopen aan haar rijke Amerikaanse vrienden.

Lydia in een loge 1879

In de Opera 1879

Thee om vijf uur 1880

In de omibus 1891

Het boottochtje 1893 – 1894

REALISME · 44 dagen geleden by Ad van den Ende

Wikipedia over realisme in de schilderkunst (ingekort): “Halverwege de 19e eeuw rees er bij diverse schilders verzet tegen de afstandelijke stijl van het classicisme en de overdreven stijl van de romantiek. Het realisme beeldde alledaagse gebeurtenissen af….”

Constable en Bonheur · 44 dagen geleden by Ad van den Ende

John Constable 1776 – 1837

John Constable was een Engelse landschapsschilder. Hij was vooral geïnteresseerd in lichteffecten en wolkenluchten. Hierbij haalde hij inspiratie uit de Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw, met name bij Jacob van Ruysdael. Hij probeerde de natuur zo waarheidsgetrouw mogelijk af te beelden. Later in zijn carrière ging hij in de open lucht schilderen. Zijn weergave van de natuur zorgt ervoor dat hij wordt gezien als een belangrijke voorloper van het Realisme. Constable rebelleerde tegen de opvatting die kunstenaars leerde hun verbeelding te gebruiken om hun schilderijen te maken in plaats van naar de natuur zelf te kijken. (Bron: Wikipedia)

De hooiwagen

Boerderij in het dal
1820

Delham sluis en molen

Heide bij Hampstead

Rosa Bonheur 1822 – 1899

Rosa Bonheur, George Sand en Sara Bernhardt worden beschouwd als voorlopers van het feminisme. Rosa Bonheur werd in 1859 als eerste vrouw bevorderd tot Officier in het Legioen van Eer. Zij verwierf internationale faam.
Haar vader bracht haar al jong liefde bij voor de natuur, en met name voor dieren. Zij hield bij haar huis veel dieren en bestudeerde ze. Zij schilderde veel dieren. De natuur gaf zij weer zoals ze hem waarnam.

Leeuwengezin

Knuffelende leeuwen

De paardenjaarmarkt

Herder met kudde

Gemzen

Daubigny en Courbet · 45 dagen geleden by Ad van den Ende

Charles François Daubigny 1817 – 1878

Boten aan de kust van Etaples

Dorp aan de rivier, zonsondergang

Het dorp Gloton 1857

Landschap met rivier

De oevers van de Oise

Vincent van Gogh was een groot bewonderaar van Daubigny.

De maaiers

Gustave Courbet 1819 – 1877

Hij was een groot kunstenaar. Hij zag het als de taak van de kunstenaar om sociale misstanden aan de kaak te stellen.
Hij bereidde de weg voor de impressionisten voor. Hij was voor velen een bron van inspiratie.

Begrafenis in Ornans

De steenhouwers

Kunstenaarsatelier

Jonge vrouwen bij de Seine

De kliffen van Etretat

De graanzevers

“ “:

“ “:

Corot en Daumier · 46 dagen geleden by Ad van den Ende

Jean-Baptiste-Camille Corot

Corot was een van de grootste landschapsschilders van de 19e eeuw. Zijn landschappen zijn intiem, poétisch en helder. Hij werd bijzonder bewonderd door Pissarro, Monet en Renoir.

De kathedraal van Chartres 1830

Het lijkt of er contact is tussen de kerktorens en de wolken.

Moulin de la Galette 1840

Herinnering aan Mortefontaine 1864

Molen te Saint-Nicolas-les-Arras 1874

Honoré Daumier 1808 – 1879

Hij concentreert zich op de meest armzalige plaatsen met eenvoudige mensen in de hoofdrol.
Zijn werk was beroemd vanwege de sociale kritiek die hij uitte.

De wasvrouw
1863

Drama 1859

De vrouw wordt beschuldigd van de dood van de man op de grond.

De wagon derde klasse 1863-65

Het oproer ca 1860

De drinkers ca 1861

Millet (1814 - 1875) · 48 dagen geleden by Ad van den Ende

Millet was een boerenzoon. Hij schilderde voornamelijk taferelen uit het boerenleven. Hij beeldt de boeren af zoals ze zijn. De boeren die hij afbeeldt lijken te berusten in hun ellendige manier van leven. Hij was lid van de groep schilders van Barbizon. Hij beïnvloedde Sisley en Vincent van Gogh.
Hij was een van de voornaamste Franse landschapsschilders. Hij was een belangrijke voorloper van de impressionisten.

Zaaier

Het Angelus

Arenleesters

Spitters

Herfstlandschap met kalkoenen

Winter: sprokkelaars

Vincent van Gogh in Den Haag en Drenthe · 49 dagen geleden by Ad van den Ende

Vincent van Gogh in Den Haag

Tulpenveld

Scheveningen

Naaiend meisje

Duinen

Meisje in het bos

Bos

Schip dicht bij het strand

Een bewolkte lucht

Vincent van Gogh in Drenthe

Ophaalbrug in Nieuw-Amsterdam

Schuur

Hut

Boerderij

Twee boerenvrouwen op het veld

Kanaal in Drenthe

Schuur aan het water

Boerderijen

Schip bij brug

Schip op kanaal

Afvalverbranding?

Vincent van Gogh in Nuenen en Antwerpen · 51 dagen geleden by Ad van den Ende

Vincent van Gogh in Nuenen December 1883 – november 1885

In Nuenen maakte Vincent vaak een hele serie schilderijen over hetzelfde onderwerp, te beginnen met de wevers .

De tuin van de pastorie

Samen met een groepje aan wie hij les gaf schilderde Vincent een
serie stillevens .

Naar aardappels spittende vrouw

Deze serie koppen schilderde Vincent als voorbereiding op zijn “magnum opus’ uit de Nuenense tijd: De Aardappeleters .

Verwijst de grote, deftige bijbel-met-kaars naar Vincents vader, en het kleine, verfomfaaide boekje naar Vincent zelf?

De Pastorie

Ook van bomen schilderde hij een hele serie:

Vincent in Antwerpen (November 1885 – februari 1886)

Achterkant van huizen in Antwepen

Vincent was in Antwerpen gefascineerd door de kleurenrijkdom van de werken van Rubens

Vrouw met rode strik in heur haar.

Een grapje van Vincent: een doodshoofd met een sigaret!

Previous