Rubens en Caravaggio · Mar 20, 09:27 PM by Ad van den Ende
Peter Paul Rubens (1577-1640)
De kruisafname 1614
Op het linkerpaneel zien we Maria, die een bezoek brengt aan haar nicht Elisabeth. Maria is dan in verwachting van Jezus, haar nicht Elisabeth is in verwachtng van Johannes de Doper.
Op het rechterpaneel zien we de acht dagen oude Jezus, die in de tempel wordt opgedragen.
De kruisafname maakte een zeer sterke indruk op Rembrandt.
Nijlpaard- en krokodillenjacht 1615
De dieren zijn niet in een heel natuurlijke samenhang geschilderd. Toch maakt dit schilderij een overweldigende indruk.
Rubens is hierbij sterk beïnvloed door De slag bij Anghiari van Leonardo da Vinci, dat hij had nageschilderd.
Clara Serena 1618
Waarschijnlijk het oudste dochtertje van Rubens. Zij stierf toen zij twaalf jaar was.
Le Chapeau de paille 1620 – 1625
Hier valt vooral de schitterende weergave van de huid op.
De opvoeding van Maria de Medici 1622-1625
Maria de Medici werd koningin van Frankrijk. Zij was niet mooi. Hier krijgt zij in een grot op de berg Parnassus les van Minerva, de godin van de wijsheid. Opvallend zijn de slanke vrouwen. Gebruikte Rubens hier drie keer hetzelfde model?
De ontscheping van Maria de Medici te Marseille 1622 – 1625
Hier komt Maria de Medici in Frankrijk aan voor haar huwelijk met de Franse koning Hendrik IV. Zeegoden en nimfen verhogen de feestvreugde.
Herfstlandschap met uitzicht op Het Steen 1636
Rubens kocht dit landschap om er op zijn gemak te kunnen schilderen. Dit schilderij is een wonder van kleur en licht. We zijn getuige van een zonsopkomst.
Landschap met een schaapherder en zijn kudde 1638
Ook dit werk schilderde Rubens voor zijn plezier. De zon gaat onder; er heerst een vredige sfeer.
Het feest van Venus Verticordia 1630 – 1640
Hier geeft Rubens de sensuele genietingen van het leven op een uitbundige manier weer. In het midden staat een beeld van Venus, de godin van de liefde. Daaromheen geven verschillende groepen zich over aan de verheerlijking van de liefde.
Caravaggio 1573 – 1610
“Wikipedia over Caravaggio (ingekort): “Caravaggio was een Italiaans kunstschilder die leefde in de periode van de Barok.
Hij is de geschiedenis ingegaan als kunstschilder van het clair-obscur, het dramatische licht-donker contrast, dat zijn figuren in theatrale lichtbundels laat opdoemen tegen een duistere achtergrond…
Caravaggio had een enorme invloed op de kunstenaarsgeneratie na hem in heel Europa… Rembrandt van Rijn is in de techniek van clair-obscur een bijzonder succesvol navolger geweest. Rembrandt kwam met de werken van Caravaggio in aanraking door de Utrechtse Caravaggisten… Veel schilders gebruiken het caravaggisme nog altijd.”
De waarzegster 1594 – 1595
Caravaggio kwam deze zigeunerin op straat tegen, nam haar mee naar een herberg en schilderde haar terwijl zij de toekomst voorspelde. De jongen is zo verliefd op haar dat hij niet merkt dat zij hem zijn ring afpakt.
Rust op de vlucht naar Egypte 1594 – 1595We zien prachtige details, maar Caravaggio is nog zo onervaren dat hij niet in staat is deze details tot één geheel samen te voegen. De verleidelijke zingende engel is allesbehalve hemels.
Het offer van Isaak 1603
De aartsvader Abraham hoorde een stem die hem zei dat hij zijn zoon moest doden. Juist op tijd houdt een engel hem tegen. De jongen schreeuwt het uit van angst. Vader Abraham kijkt zeer ernstig. Het landschap op de achtergrond is nauwkeuriger geschilderd dan Caravaggio meestal deed.
Judith onthooft Holofernes 1598 – 1599
Judith, een Joodse vrouw, liet zich ontvangen door Holofernes, de aanvoerder van het leger dat de Joden aanviel. Na hem eerst flink wat te hebben laten drinken sloeg zij hem het hoofd af. Zelf gruwelt zij van deze daad; zij houdt Holofernes zo ver mogelijk van zich af. De combinatie van een mooie jonge vrouw en een erg oude dienares zullen we bij Rembrandts Bathseba opnieuw tegen komen.
De maaltijd te Emmaüs 1600 – 1601
Op de derde dag na de kruisiging zijn twee leerlingen op weg naar Emmaűs, een dorp niet ver van Jerusalem. Jezus loopt tegelijk met hen op, maar zij herkennen hem niet. Zij nodigen hem aan tafel uit. Als hij bidt voor het eten herkennen zij hem plotseling.
De bekering van Saulus 1600 – 1601
De schildering is bedoeld om van opzij bekeken te worden, vandaar de opvallende verkortingen en het sterke perspectief.
De kruisiging van Petrus 1600 – 1601
Petrus wilde niet op dezelfde manier gekruisigd worden als Jezus, en wilde ondersteboven gekruisigd worden. Hij richt zich half op, en zijn gezicht drukt uit hoe hij lijdt.
De Graflegging van Christus 1602 – 1604
Met uitzondering van de benen van de man rechts zijn de vormen, naar Caravaggio’s maatstaven, geidealiseerd.
De ongelovige Thomas 1603
Thomas was er niet bij toen Jezus zich, drie dagen na de kruisigug, aan zijn leerlingen liet zien. Thomas wilde dat pas geloven als hij zijn hand in de wonde van Jezus’ lichaam kon leggen.
Caravaggio behandelde zijn onderwerpen heel realistisch. Dat zien we hier aan de boerse typen en aan de nauwkeurige weergave van de details.
Madonna di Loreto 1604 – 1605
Veel mensen konden dit schilderij niet echt waarderen: de man had vuile voeten, en de vrouw rechts droeg een vuile muts!
Dood van de Maagd 1605 – 1606
Dit schilderij werd afgewezen o.a. omdat de benen van Maria onbedekt waren en haar buik gezwollen was.
Op dit artikel kan niet gereageerd worden.