Go to content Go to navigation Go to search

Poussin en Velàzquez · Mar 8, 08:07 PM by Ad van den Ende

Poussin 1594 – 1665

Wikipedia over Poussin

De dood van Germanicus 1626 – 1628

Dit is het eerste werk waarin Poussin zijn liefde voor de klassieke oudheid tot uitdrukking brengt. Germanicus is waarschijnlijk vergiftigd. Zijn vrienden staan om hem heen, gereed om wraak te nemen.

Wikipedia over Germanicus

De overwinning van Pan 16635 -1636

Een Bacchanaal, geschilderd voor kardinaal Richelieu. Poussin heeft dit kennelijk met veel plezier geschilderd.

De aanbidding van het Gouden Kalf 1636/37

Mozes is afgedaald van de berg waar hij de tien geboden heeft ontvangen. Dan ziet hij tot zijn verontwaardiging dat de Joden een Gouden Kalf vereren.

Het Heilig Vormsel ca.1636

Poussin schilderde twee series van de zeven sacramenten, een voor een vriend in Parijs, een ander voor iemand in Rome.

Heilige familie op de trap 1648

Wanneer Poussin dit schildert is hij op het hoogtepunt van zijn kunnen. We zien een fraaie driehoekige compositie. Dit schilderij heeft een aantrekkelijke zachtheid.

De begrafenis van Phocian 1648

Poussin schilderde een paar schilderijen over Phocian. Hij was een Atheense generaal en staatsman. Hij werd ten onrechte tot de dood veroordeeld. In deze schilderijen heeft Poussin zijn meest majestueuze landschappen geschilderd.

Blinde Orion op zoek naar de opgaande zon 1658

Volgens de Griekse mythologie wordt de jager Orion blind omdat hij de goden heeft beledigd. Op zijn schouder zit een dienaar van Vulcanus, die hem de weg wijst naar het Oosten. Orion hoopt door de zonnestralen zijn gezichtsvermogen terug te krijgen. Later wordt hij het sterrenbeeld De Jager.

De vier seizoenen: Zomer 1660 – 1664

De laatste belangrijke werken van Poussin stellen de vier seizoenen voor, die worden weergegeven aan de hand van een bijbels verhaal. Hier: de vrome Ruth die trouwt met de rijke boer Boaz.

De vier seizoenen: Winter (De Zondvloed))
1660 -1664

Poussin stelt de winter voor als een periode van dood en vernietiging.

Wikipedia over Velàzquez (ingekort): “Hij was een Spaanse kunstschilder die werkte als hofschilder van de Spaanse koning Filips IV… In Madrid werd hij geïnspireerd door de werken van Titiaan en door Rubens… Zijn vroege werk in Sevilla toont uitzonderlijk realisme en waardigheid, plezier in het vastleggen van een aantal verschillende structuren, rijk kleurgebruik en contrasten in licht en schaduw.
Zijn overige werk is heel sterk gebaseerd op observatie, waardoor hij veel gemeen heeft met de Hollandse schildersschool van Barokke kunstschilders. Velázquez interesseerde zich voor alle facetten van het bestaan …
De mythe blijft in het werk van Velázquez nog steeds aanwezig, maar nooit zonder ironie of commentaar.”

De Onbevlekte Ontvangenis ca.1618

Het katholieke dogma leert dat Maria zonder de erfzonde is ontvangen; dit in tegenstelling met alle andere mensen, behalve Jezus.

De waterverkoper van Sevilla ca 1620

Uit “De Onbevlekte Ontvangenis” en dit schilderij blijkt dat Velàzquez een intensieve studie van de natuur had gemaakt. In dertig jaar (tot “De hofdames”) ontwikkelde zijn techniek zich tot een adembenemende vrije en vloeiende stij.

De capitulatie van Breda 1634 -1635

De stad Breda was een strategisch bolwerk in de strijd tegen de Spaanse bezetter.

De hofnar el primo 1644

De hofnar diende ook als secretaris van de Spaande koning. Vandaar het dikke boek.

Het toilet van Venus ca. 1648

Dit is het enige vrouwelijk naakt dat van het werk van Velazquez is over gebleven. Een vrouwelijk naakt werd als obsceen gezien.

Juan de Pareja 1650
Velàzquez schilderde dit portret van zijn slaaf als oefening voor zijn portret van de Paus.

Paus Innocentius X 1650

Velàzquez was een goed portretschilder.

De hofdames 1656

Dit werk wordt door velen als het mooiste schilderij ter wereld beschouwd.

Bacchus tussen boeren

Bacchus wordt geëerd door vrolijke, wijndrinkende boeren.

Op dit artikel kan niet gereageerd worden.