Go to content Go to navigation Go to search

Romans in beelden · Mar 7, 07:57 PM by Ad van den Ende

Romans in beelden

Masereel maakt ook albums, die vaak uitgroeien tot romans in beelden. In het begin zijn ze scherp aanklagend; geleidelijk tonen ze een ruim menselijk begrip; af en toe wordt de bitterheid verzacht door hoop.

Achtereenvolgens maakt hij:

25 IMAGES DE LA PASSION D’UN HOMME (1918);

Sommige albums, zoals LE SOLEIL en IDÉE, zijn ware grafische gedichten. Soms ook triomfeert de wrange werkelijkheid, zoals in

UN FAIT DIVERS, de geschiedenis van een verleiding. Het koppel, dat hierin optreedt, verschijnt opnieuw in HISTOIRE SANS PAROLES, met opnieuw de nodige erotische belevenissen.

In 1921 snijdt hij de platen van

SOUVENIRS DE MON PAYS . Dit is een van de hoogtepunten in zijn werk. Vaak zijn de voorstellingen opgebouwd rond een hoofdfiguur, terwijl kleine taferelen het geheel tot een volledig verhaal maken. Er zijn ook beelden die niet door menselijke figuren worden gedomineerd, zoals LA PLAINE, LA PROCESSION, LES CLOCHES. Hierin bereikt zijn werk een grote hoogte.

Geïllustreerde boeken

Daarnaast werkte Frans Masereel ook voor andere uitgevers, en illustreerde hij werken van Leonhard Frank, Charles-Louis Philippe, Stefan Zweig, Leo Tolstoï, Edouard Dujardin en August Vermeylen.

Hij sneed voor hen meer dan tweehonderdvijftig houtblokken. Zij vallen op door hun grote expressie. Hij bouwt de compositie vaak op rond een hoofdfiguur, en vult die aan met allerlei elementen tot er een volkomen harmonieus geheel ontstaat.

Hij maakt weer grote platen: in 1923 LA CHANTEUSE en LE GOURMAND, in 1924 het weemoedige SPLEEN,

MELANCHOLIE en

DE KUS.

Op dit artikel kan niet gereageerd worden.