Op reis naar Italië · Mar 9, 05:44 PM by Ad van den Ende
In 1590 ging hij op reis naar Italië. De Alpen maakten een geweldige indruk op hem. Hij tekende een groot aantal schetsen die hij – en zijn medewerkers – later tot etsen verwerkten.
In Italië kwam hij onder de indruk van het werk van Raphaël, Correggio, Titiaan en Veronese.
De heilige Hiëronymus in de woestijn, 1596
Hendrick Goltzius naar Jacopo Palma il Giovane, gravure.
Van deze gigantisch grote Hercules werd ongeveer veertig jaar voor Goltzius naar Rome reisde de kop in een put gevonden; later vond men de rest van het lichaam. Het is waarschijnlijk een vergrote kopie van een beeld van Lysippus of iemand uit diens school.
Goltzius begreep dat de achterkant meer ‘prentgeniek’ was dan de voorkant. Hij koos een standpunt waarbij rug en armen een halve cirkel vormden. De hand bevat drie buitgemaakte appels. Het tegenlicht suggereert een late namiddagzon. ‘ … door de wolken is er een idee van diepte. Ook de beide toeschouwers dragen daartoe bij, afgezien van het feit dat zij ons ook een gevoel van de schaal van het beeld geven. Daarnaast versterken zij het door Plinius beschreven effect: de twee zien de borstpartiij en het gezicht van de kolos die wij vanuit ons achteraanzicht alleen maar kunnen vermoeden en dat verleent de prent een aangename spanning’. (Ger Luijten)
Paard in Toscane
Galatea was een zeer mooie zeenimf. De cycloop Polyphemus was verliefd op haar, maar zij was verliefd op Acis. Tussen tritons en nereïden door rijdt Galatea over het water in haar kar, die door dolfijnen getrokken wordt.
Rond 1514 heeft Rafaël dit geschilderd in een villa in Rome. In “The Story of Art” schrijft Ernst Gombrich dat Rafaël in dit fresco een volmaakte en harmonieuze compositie van figuren in vrije beweging heeft geschapen.
Van dit fresco waren wel prenten gemaakt, maar geen van alle gaven dit fresco goed weer. Dit was wellicht een motivatie voor Goltzius om er een betere prent van te maken. Met zijn gevarieerde arceringen is hij er inderdaad in geslaagd het eigen koloriet van Rafaël goed weer te geven. In deze gravure is Galatea ‘een wonder van toon en subtiliteit’.
Mars
1586 – 1590
Zilverstift in bruin en zwart krijt op ivoorkleurig geprepareerd papier, h 74mm × b 74mm.
Hendrick Goltzius, 1587 – 1591
Strijd tussen de giganten en de goden
1589
Op dit artikel kan niet gereageerd worden.