I. Zelfportretten · 4176 dagen geleden by Ad van den Ende
1. Zelfportret, ca 1586-1590
Dit is het vroegst bekende zelfportret van Goltzius. Hij werkte hierbij met metaalstift op tafelet. Een tafelet is een met lijm en krijt geprepareerd en gepolijst plaatje van papier of perkament, dat aan beide kanten betekend kon worden. Zij waren meestal bijeengebonden als boekjes en konden zo gemakkelijk op wandelingen worden meegenomen.
Deze techniek heeft Goltzius zijn hele loopbaan toegepast voor studies en portretten.
Dit portret is heel gedetailleerd; het is ook het eerste portret waarin hij kleur heeft toegepast. In zijn rechterhand heeft hij een burijn, met zijn linkerhand houdt hij een koperplaat vast; hij laat zien dat hij graveur is. Met dat vak had hij voor zijn dertigste al grote roem verworven in heel Europa. De kleding laat zien dat hij van welstand is en goede smaak heeft. Hij heeft een levendige en zelfbewuste gezichtsuitdrukking.
2 Zelfportret, ca 1590 – 1592
Dit is een van de meest indringende zelfportretten van de kunstenaar. We zien hem hier heel zelfbewust. De kleding wordt slechts summier aangeduid.
De tekening is gemaakt in rood, zwart en wit krijt en verschillende kleuren waterverf. Ook veel Italiaanse kunstenaars gebruikten gekleurd krijt en waterverf. Waarschijnlijk maakte Goltzius dit portret tijdens zijn reis naar Italië in de jaren 1590-1591. Hij was toen 33 of 34.
3 Zelfportret, ca 1593 – 1595
Het contrast tussen het fijnzinnig uitgewerkte gezicht en de ruwe weergave van de kleding geeft dit portret een bijzondere spanning. Dit zelfportret was wellicht bedoeld als pendant van het portret van Coornhert, zijn leermeester. Deze overleed ongeveer een week voordat Goltzius naar Italië vertrok.
4 Jan Muller naar Hendrick Goltzius
Portret van Hendrick Goltzius, ca 1617
Waarschijnlijk is het gemaakt door de Amsterdamse graveur Jan Muller. De toortsen rechts boven wijzen er op dat dit een postuum portret is. Goltzius was toen 49 jaar.