De gebroeders Van Limburg (ca 1380 – 1416) · Mar 10, 11:40 AM by Ad van den Ende
Bronnen
Buser, Thomas, History of Drawing
Gnann, Achim en Plomp, M.C., Rafaël en zijn school
Gombrich, E.H, Eeuwige schoonheid
Heugten, Sjraar van, Vincent van Gogh, Tekenaar
Hlaváček, Luboš, Albrecht Dűrer, Zeichnungen
Leeflang, Huigen en Luyten, Ger, Hendrick Goltzius
Runia, Epco, De glorie van de Gouden eeuw – Tekeningen en prenten
Luijten, Ger, Meij, A.W.F.M., Van Pisannello tot Cézanne, Tekeningen in het Museum Boymans-Van Beuningen
Wikipedia
Lucas van Leyden en de Renaissance
De gebroeders Van Limburg (ca 1380 – 1416)
In de Middeleeuwen was men begonnen de gebedenboeken van adellijke personen te versieren met illustraties van de bezigheden van elke maand: zaaien, jagen, slachten, oogsten. Voor hertog Jan van Berry, een oom van de Franse koning , hadden de gebroeders Paul, Herman en Jan van Limburg uit Nijmegen een schitterend exemplaar gemaakt: “Les très riches heures du duc de Berry”, het “Zeer rijke getijdenboek van de hertog van Berry”.
In paginavullende miniaturen zien we de vorst en zijn gasten aan een rijk gevulde tafel
om in een volgend miniatuur (februari )het harde leven van de boer te zien in een winters landschap.
Op de volgende afbeeldingen zien we op de voorgrond een seizoenstafereel, en op de achtergrond een van de kastelen van de hertog.
In maart ploegt een boer,
in april plukken adellijke dames bloemen.
In mei maakt de adel een uitstapje op het platteland, begeleid door muzikanten.
In juni maaien de boeren en harken vrouwen het gemaaide gras.
In juli scheren de boeren hun schapen.
In augustus gaat de adel op valkenjacht.
In september plukt men druiven.
in oktober zaaien en eggen de boeren.
In november verzamelen de boeren eikels voor de varkens,
en in december gaat de adel op zwijnenjacht.
We zien hovelingen in zeer kleurige kledij door de velden rijden. Door de grote aandacht voor het detail is het alsof wij de werkelijkheid voor ons zien. De bomen zijn echter geen echte geschilderde bomen, maar geschilderd volgens een herhaald procédé. Ook de mensengezichten zijn heel schetsmatig. Wel verschilt het doel van deze schilders sterk van het ideaal uit de vroege middeleeuwen. Toen ging het er om een verhaal uit de Bijbel en de heiligenlevens zo aanschouwelijk en indrukwekkend mogelijk uit te beelden, nu is het de kunst de wereld om hen heen in alle details weer te geven.
De Italiaanse architectuur die in verschillende landelijke taferelen wordt afgebeeld maakt het waarschijnlijk dat de gebroeders van Limburg zijn beïnvloed door Florentijnse en Siënese meesters uit de veertiende eeuw. Minstens twee illustraties zijn rechtstreeks gebaseerd op Italiaanse voorbeelden. Mogelijk kenden zij dit uit kopieën. Waarschijnlijk heeft Paul rond 1412 een reis gemaakt naar Italië, en in het Palazzo Publico van Siëna de beroemde fresco’s van Ambrogio Lorenzetti
gezien, getiteld Het goede bestuur op het platteland (1338). Een van deze fresco’s is het eerste realistische landschap uit de Italiaanse kunst, en tegelijk ook – voor lange tijd – het laatste.
Op dit artikel kan niet gereageerd worden.